Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Jelenlegi hely

„Robot méhek” kifinomult landoló rendszerrel

2016.09.05.
Elektrosztatikus adhéziót alkalmazó repülő robotok

A természet, mint példakép: kutatók egy olyan apró repülő robotot fejlesztettek ki, amely alkalmas számos felülethez hozzákapcsolódni. A mini drónok ezáltal képesek bevetéseik során szünetet beiktatni, mindezzel értékes energiát spórolni. A feltalálók a koncepciót állatoktól lesték el, számol be minderről a „Science” című szaklap. Különlegessége a robot méheknek, hogy a természetben fellelhető társaival ellentétben nem használnak adhéziós elemeket vagy karmokat – működésének kulcsa az elektrosztatikus erőkben rejlik.

Rövid pihenő a repülés alatt: a mini drónok képesek többek között üveghez, fához, sőt levelekhez hozzákapcsolódni (Foto: © Harvard Microrobotics Lab/Harvard University)

Felderítő utak és mentő-expedíciók katasztrófa sújtotta területeken, biztonsági és megfigyelő szolgáltatások, illetve mindennapos csomagszállítás és futárszolgálat: mindezen feladatokat a jövőben egyre gyakrabban láthatják el automata vagy ember által vezérelt drónok.

Jelenleg azonban a mini drónoknak van egy nagy problémájuk: „A drónoknak számos alkalmazási területen kell hosszabb ideig a levegőben maradniuk. Sajnos az ilyen kis szerkezeteknél az energia gyorsan elfogy”, meséli Moritz Graule kutató a Cambridge-i Harvard Egyetemről.

Luftballon-hatás, ami lehetővé teszi a kötődést

A tudósoknak azonban sikerült egy olyan koncepciót kidolgozniuk, amely megoldja ezt a problémát: „A célunk az, hogy a gépeket minél tovább repülőképes állapotban tarthassuk, anélkül, hogy többletenergiára lenne szüksége”, ismerteti Graule a motivációjukat. Ahogy oly gyakran a robotikában, Graule és kollégái is a természettől kaptak inspirációt – rovaroktól, madaraktól és denevérektől. Ezek az állatok számos eltérő felületen képesek landolni, mellyel energiát takarítanak meg, majd továbbrepülnek.

„Azonban a technika, amit ezek az állatok a fogáshoz használnak nem megfelelő a kis repülő robotoknak. A kapaszkodáshoz és leváláshoz mozgó alkatrészek bonyolult rendszere lenne szükséges”, magyarázza a kutató. Ezen okból kifolyólag a csapat egy okos alternatívát alkalmazott: elektrosztatikus adhéziót.

Mindez a luftballonoknál is ismert hatáson alapszik: ruhadarabbal megdörzsölve a léggömböt felülete negatív töltésű lesz, mely így képes például a hajat is vonzani. „A léggömb esetében bizonyos idő elteltével eltűnik a töltés és ezzel együtt az adhéziós erő”, magyarázza Graule. „A mi rendszerünk folyamatosan termel kis mennyiségű energiát annak érdekében, hogy a vonzóerő fennmaradjon.”

Virágon pihenve: a természet adta a kutatóknak a briliáns ötletet (Foto: © freeimages/Brandon Keim)

Landolás majdnem minden típusú felületen

Mindezt a kutatóknak egy kisméretű robot méh formájában kellett létrehozniuk: a szerkezet tömege mindössze 100 milligramm – közel hasonló egy valódi méh tömegével. A fejen lévő csatlakozó mechanizmus csupán 13,4 milligrammot tesz ki – felépítése egy elektróda lemez, mely egy hab borításon fekszik.

Landolási manőverek során a rugalmas anyag megakadályozza, a robot méh visszapattanását. Ezen technika segítségével képes majdnem minden típusú felülethez csatlakozni – többek között fához, üveghez vagy akár levelekhez. A felületekről való lekapcsolódás az áramellátás megszüntetésével vihető végbe, mely után a kis robot rovar folytathatja repülő útját.

 

Tervben az új „robot légy”

Rögzített állapotban a robot méh körülbelül 1000-szer kevesebb energiát fogyaszt, mint lebegés közben, ismertetik a kutatók. Ez egyértelműen reprezentálja a repülés közbeni pihenők előnyét, mely az innovatív landolási koncepció által vált lehetségessé. Az eddig végrehajtott teszteken a robot méhek egyelőre még egy tápkábelhez csatlakoztak. A fejlesztők pillanatnyilag a kifinomult drónuk könnyített akkumulátorán dolgoznak.

A kutatók ezen kívül egy másik dokkoló rendszer kifejlesztésén is tevékenykednek. A robot méh eddig csak a tárgyak felső felületére vagy a mennyezetre képes csatlakozni, ugyanis az elektrosztatikus elem a robot fején helyezkedik el. A kutatók ezért egy oldalsó rendszeren is dolgoznak, ami lehetővé teszi a falon való landolást is. Azaz tulajdonképpen egy robot légy fejlesztése zajlik.

 

A „robot méh” koncepció háttere (© Science/AAAS)

 

Forrás: www.scinexx.de

 

Virág Dávid

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A fogyasztóbarát, "hétköznapi" használatra szánt drónok piaca még igencsak gyerekcipőben jár.
Háromdimenziós térkép a fővárosi Állat- és növénykertről ráadásul az UAV és a repülőgépes technológia összehasonlítása érdekében
Defibrillátorral felszerelt sürgősségi drón - pilóta nélküli repülőgép - prototípusát mutatták be Hollandiában.
Ezzel a drónnal hamarosan valóság lehet a munkába való repülés.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?

Építőmérnök állások

Környezetmérnök állások

Vegyészmérnök állások