Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 02. 22. - 13:12Majjomkácska

Eltelt 7 év, és semmi sem lett a projektből. 

2017. 01. 25. - 14:54Ainu

Ide rosszul került, az eredeti szöveg (amit valamiért sosem linkelnek itt pontosan) szerint "extremely low temperature of about 1 degree above absolute zero". Magyarul fordítási hiba. (Ilyenek, sajnos, gyakrabban előfordulnak itt.)

2017. 01. 25. - 10:52Tylla

Most tényleg az van leírva a cikkbe amit olvastam:

"lehűtik az antiprotonokat az abszolút nulla alá egy fokkal"

Én emlékszem rosszul tanulmányaimra és/vagy ez valamilyen új tudományos áttörés eredménye? :)

Jelenlegi hely

„Robot méhek” kifinomult landoló rendszerrel

2016.09.05.
Elektrosztatikus adhéziót alkalmazó repülő robotok

A természet, mint példakép: kutatók egy olyan apró repülő robotot fejlesztettek ki, amely alkalmas számos felülethez hozzákapcsolódni. A mini drónok ezáltal képesek bevetéseik során szünetet beiktatni, mindezzel értékes energiát spórolni. A feltalálók a koncepciót állatoktól lesték el, számol be minderről a „Science” című szaklap. Különlegessége a robot méheknek, hogy a természetben fellelhető társaival ellentétben nem használnak adhéziós elemeket vagy karmokat – működésének kulcsa az elektrosztatikus erőkben rejlik.

Rövid pihenő a repülés alatt: a mini drónok képesek többek között üveghez, fához, sőt levelekhez hozzákapcsolódni (Foto: © Harvard Microrobotics Lab/Harvard University)

Felderítő utak és mentő-expedíciók katasztrófa sújtotta területeken, biztonsági és megfigyelő szolgáltatások, illetve mindennapos csomagszállítás és futárszolgálat: mindezen feladatokat a jövőben egyre gyakrabban láthatják el automata vagy ember által vezérelt drónok.

Jelenleg azonban a mini drónoknak van egy nagy problémájuk: „A drónoknak számos alkalmazási területen kell hosszabb ideig a levegőben maradniuk. Sajnos az ilyen kis szerkezeteknél az energia gyorsan elfogy”, meséli Moritz Graule kutató a Cambridge-i Harvard Egyetemről.

Luftballon-hatás, ami lehetővé teszi a kötődést

A tudósoknak azonban sikerült egy olyan koncepciót kidolgozniuk, amely megoldja ezt a problémát: „A célunk az, hogy a gépeket minél tovább repülőképes állapotban tarthassuk, anélkül, hogy többletenergiára lenne szüksége”, ismerteti Graule a motivációjukat. Ahogy oly gyakran a robotikában, Graule és kollégái is a természettől kaptak inspirációt – rovaroktól, madaraktól és denevérektől. Ezek az állatok számos eltérő felületen képesek landolni, mellyel energiát takarítanak meg, majd továbbrepülnek.

„Azonban a technika, amit ezek az állatok a fogáshoz használnak nem megfelelő a kis repülő robotoknak. A kapaszkodáshoz és leváláshoz mozgó alkatrészek bonyolult rendszere lenne szükséges”, magyarázza a kutató. Ezen okból kifolyólag a csapat egy okos alternatívát alkalmazott: elektrosztatikus adhéziót.

Mindez a luftballonoknál is ismert hatáson alapszik: ruhadarabbal megdörzsölve a léggömböt felülete negatív töltésű lesz, mely így képes például a hajat is vonzani. „A léggömb esetében bizonyos idő elteltével eltűnik a töltés és ezzel együtt az adhéziós erő”, magyarázza Graule. „A mi rendszerünk folyamatosan termel kis mennyiségű energiát annak érdekében, hogy a vonzóerő fennmaradjon.”

Virágon pihenve: a természet adta a kutatóknak a briliáns ötletet (Foto: © freeimages/Brandon Keim)

Landolás majdnem minden típusú felületen

Mindezt a kutatóknak egy kisméretű robot méh formájában kellett létrehozniuk: a szerkezet tömege mindössze 100 milligramm – közel hasonló egy valódi méh tömegével. A fejen lévő csatlakozó mechanizmus csupán 13,4 milligrammot tesz ki – felépítése egy elektróda lemez, mely egy hab borításon fekszik.

Landolási manőverek során a rugalmas anyag megakadályozza, a robot méh visszapattanását. Ezen technika segítségével képes majdnem minden típusú felülethez csatlakozni – többek között fához, üveghez vagy akár levelekhez. A felületekről való lekapcsolódás az áramellátás megszüntetésével vihető végbe, mely után a kis robot rovar folytathatja repülő útját.

 

Tervben az új „robot légy”

Rögzített állapotban a robot méh körülbelül 1000-szer kevesebb energiát fogyaszt, mint lebegés közben, ismertetik a kutatók. Ez egyértelműen reprezentálja a repülés közbeni pihenők előnyét, mely az innovatív landolási koncepció által vált lehetségessé. Az eddig végrehajtott teszteken a robot méhek egyelőre még egy tápkábelhez csatlakoztak. A fejlesztők pillanatnyilag a kifinomult drónuk könnyített akkumulátorán dolgoznak.

A kutatók ezen kívül egy másik dokkoló rendszer kifejlesztésén is tevékenykednek. A robot méh eddig csak a tárgyak felső felületére vagy a mennyezetre képes csatlakozni, ugyanis az elektrosztatikus elem a robot fején helyezkedik el. A kutatók ezért egy oldalsó rendszeren is dolgoznak, ami lehetővé teszi a falon való landolást is. Azaz tulajdonképpen egy robot légy fejlesztése zajlik.

 

A „robot méh” koncepció háttere (© Science/AAAS)

 

Forrás: www.scinexx.de

 

Virág Dávid

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A fogyasztóbarát, "hétköznapi" használatra szánt drónok piaca még igencsak gyerekcipőben jár.
Háromdimenziós térkép a fővárosi Állat- és növénykertről ráadásul az UAV és a repülőgépes technológia összehasonlítása érdekében
A Stanford Egyetem és a SLAC Laboratórium kutatói kifejlesztenek egy öngyógyító mechanizmust, amivel megnövelhető az új akkuk élettartama.
Defibrillátorral felszerelt sürgősségi drón - pilóta nélküli repülőgép - prototípusát mutatták be Hollandiában.

Friss hírek

Moszkvában láthattuk először azt a motort, mely a tervek szerint nem az utakon, hanem a levegőben fog majd közlekedni.