Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

06/06/2014 - 23:24Márk

És alakul a benzines common rail :D Hogy utána mi lesz a következő azt én speciel kiváncsian várom

06/06/2014 - 22:46Márk

Szerintem logikus az elgondolás,vegyünk példának egy léghűtéses motort (mondjuk egy simsont) A hűtőbordák nagyobb felületet biztosítanak a hő átadásának de ha egyhelyben járatom hamar felmelegszik, ahhoz hogy ténylegesen megtörténjen a hőátadás a levegővel haladnom kell így folyamatosan cserélődi

04/25/2014 - 17:41zsolt

nem is lehet összehasonlítani.

Kétütemű motor - újragondolva

2010.09.19.
Az egykor túlságosan környezetszennyezőnek ítélt kétütemű motor a legszigorúbb üzemanyag-takarékossági elvárásoknak is megfelelve robbanhat be újra a piacra

Egy michigan-i székhelyű cég, az EcoMotors International új megvilágításba helyez egy régi ötletet: újragondolja a kétütemű motor technológiáját! A vállalat szakemberei szerint termékük több mint 50 százalékkal hatékonyabb a mai járműmotoroknál mindamellett, hogy sokkal kevesebb károsanyagot bocsát ki a hagyományos kétütemű erőforrásoknál.

A cég nemrég 23,5 millió dolláros beruházási támogatást kapott Bill Gates-től és a Khosla Ventures-től, a világ egyik legnagyobb kockázati tőke befektetőjétől. A pénzt az EcoMotor OPOC (Opposed Piston Opposed Cylinder – szembenálló dugattyú- és hengerpár) motorjának fejlesztésére szánják. A motor ciklusonként – négy helyett ¬– két dugattyúütemmel működik és mindkét henger egy helyett két, egymással szemben lévő dugattyút tartalmaz. A főtengely a hengerpárok között helyezkedik el. A kialakítás az egyes komponensek precíz számítógépes vezérlésén alapszik. 

Szemben a hagyományos motorral, mely négy dugattyúmozgással, illetve ütemmel dolgozik – szívás, sűrítés, gyújtás és kipufogás –, a kétütemű ciklus során ezek a fázisok mindössze két dugattyúmozgással valósulnak meg, kétszerannyi erőátviteli ütemet produkálva fordulatonként; mindezt jóval kevesebb alkatrész felhasználása mellett. A kétütemű erőforrások korábban igen sok égetlen üzemanyagot bocsátottak ki, ami végül a négyütemű motorok szélesebb körű elterjedéséhez vezetett.

opoc_ketutemu_motor

Hengerenként két dugattyú feleakkora dugattyúutat jelent, mint egy hagyományos kétütemű motor esetében, ami gyorsabb futást tesz lehetővé. A hagyományos motorhoz képest feleannyi alkatrész pedig (az OPOC-ban nincs hengerfej vagy szelepvezérlés, és kevesebb csapágy is található benne) a súrlódás és a hőveszteség jelentős csökkenését eredményezi. „E tényezők és több más területen elért 1-2 százalékos javulás együttesen 15 százalékos teljesítménynövekedést eredményeznek” – állítja Don Runkle, az Ecomotor vezérigazgatója.

Runkle elmondta, hogy több technológiai megoldást bevetettek a kétütemű motor károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében. Először is, az elektromos turbófeltöltő gondoskodik a változó sűrítési arányról, ezáltal a hengerbe táplált nyomás megfelelő változtatásával fokozza a hatékonyságot. Másodsorban, egy aszimmetrikus nyitásidőzítésnek (asymmetrical port timing) nevezett új technológia – mely eltérő időkben nyitja a beszívó és kipufugó portokat – segít tökéletesíteni a gázcserét.  Harmadrészt pedig a magasnyomású, számítógép által vezérelt befecskendezés javítja a ciklus összhatékonyságát. „Bár manapság ez a megoldás nem számít szokatlannak más motorok esetében, a kétüteműeknél sokkal jobban alkalmazható. És messze jobban, mint amikor évekkel ezelőtt azon küzdöttünk, hogyan tehetnénk hatékonyabbá őket” – mondja Runkle.

opoc_motor_fejlesztes

Az OPOC (sematikus működés a linkre kattintva) motor alapváltozata két, a főtengely két oldalán található hengerből épül fel. Több motor, illetve modul együttes alkalmazása a jármű üzemanyaghatékonyságát akár 45 százalékkal is javíthatja. Emellett a pótlólagos modulok ki- és bekapcsolásával a motor teljesítményét az aktuális szükséglethez lehet igazítani. A konstrukció kulcseleme az elektronikusan vezérelt tengelykapcsoló, amely lekapcsolja az éppen nélkülözhető modult. Egyes modern V8-as erőforrások képesek arra, hogy az igénybevétel függvényében szabályozzák a használatban lévő hengerek számát, de az üzemen kívül lévő dugattyúk továbbra is terhelik a főtengelyt, ezzel ún. parazitikus veszteséget előidézve.

„Az OPOC számos, önmagában forradalminak nem tekinthető ötlet kombinációjának tűnik” – mondja Giorgo Rizzoni, az Ohio Egyetem Gépjárművek Kutatóközpontjának vezetője. „Az egymással szemben álló dugattyús technológiát a motoroknál és a repülőknél is használják, az elektromos turbófeltöltők pedig ugyancsak évek óta segítik a teljesítménynövelést. Ami különlegessé teszi ezt a motort, az a meglévő ötletek szintézisének és a kétdugattyús rendszernek az ötvözése.”

Az EcoMotors jelenleg az erőforrás gyújtásának finomításán, valamint a károsanyagkibocsátás, a hatékonyság, és a teljesítmény - minden lehetséges körülményt figyelembevételével történő - meghatározásán dolgozik. „A legtöbb autógyártó adatokat akar látni, mielőtt implementálná a technológiánkat” – mondja.

A cég további 208 millió dollár hitel igényével fordult az USA Energiaügyi Minisztériumához. A támogatás elnyerésével Runkle szerint két-három éven belül gyártósorra kerülhet a fejlesztésük.


Forrás: www.technologyreview.com 

Varga Balázs

Cikk értékelése: 
Szerző: Varga Balázs

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Kapcsolódó cikkek

Új szimulációs szoftver felgyorsíthatja a fejlesztéseket
Egy kis F-1 a hétköznapokba.
Az új, alternatív megközelítésben sűrített levegőre vagy lendkerékre cserélik az akkumulátort.
A Toyotának fejlesztett koncepcióban az autók oldalsó ablakai interaktív képernyőkké változnának. (+videó)

Friss hírek

Kutatások a műholdak lézer alapú kommunikációját illetően