Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Kiterjesztett valóság segíti a helikopterpilótákat

2016.07.19.
Egy sisakba integrált kijelző mutatja az akadályokat rossz látási viszonyok mellett is.

A rossz időjárási körülmények könnyen meghiúsíthatják a helikopterek felszállását. Néhány száz méteres látótávolságnál  már túl nagy a veszélye annak, hogy a pilóta későn veszi észre az előtte feltűnő darut, elektromos vezetéket vagy esetleg hegyet. A Müncheni Műszaki Egyetemen egy olyan sisakot fejlesztenek, amely a kiterjesztett valóság (Augmented Reality) elvével digitális többletinformációkat közvetít. A hozzá erősített szemüvegben lévő képernyőn zöld vonalak jelölik a hegyek és házak körvonalait, pirosak pedig a magas építményeket. Az egyetem munkatársai helikopter szimulátor segítségével tesztelik a szerkezetet.

 

Látvány az adatszemüveg mögül. © Franz Viertler / Technische Universität München

Az adatszemüvegbe integrált információk domborzati adatokon alapszanak, amelyeket szenzoros mérésekkel kombinálnak. Rossz látási viszonyok mellett különösen kedvező például a LIDAR (Light Detection and Ranging) mérési technológia. A helikopter talpára erősített mérőeszközök lézersugarakat bocsátanak ki, amelyek visszaverődnek az tárgyakról.

Az adatokat a fedélzeten dolgozzák fel, majd közvetlenül az átlátszó adatszemüvegre vetítik. Ezzel a módszerrel a pilóta nemcsak azt látja, amire szabad szemmel képes, hanem a táj és az akadályok digitálisan létrehozott körvonalát is. Ezen kívül a repülési adatokat – úgymint a sebesség, repülési magasság, térbeli helyzet és haladási irány – is mutatja a szerkezet. Egy Head-Tracking rendszer gondoskodik arról, hogy a kivetített kép mindig illeszkedjen a pilóta tekintetének aktuális irányához.

 

Tesztelés közben a fejre illeszthető kijelző. © Franz Viertler / Technische Universität München

De vajon ezek az információk valóban hasznosak a pilótáknak? A kérdés megválaszolásához a kutatók 16 helikopterpilóta bevonásával készítettek tanulmányt. A fejre illeszthető kijelzőt különböző szimulátoros repülések során tesztelték. A repülési adatok elemzése és a kísérleti személyek kikérdezése után a mérnökök arra jutottak, hogy 800 méternél kisebb látótávolság esetén a pilóták már sokat profitálnak a kivetített információkból. Nemcsak gyorsabban és biztosabban repültek, mint a speciális sisak nélkül, hanem szellemileg és testileg is kevésbé érezték megterhelőnek a bevetéseket. Extrém rossz látási viszonyok esetén – 100-400 méter látótávolság között – viszont már teljesen egyértelműek a szerkezet előnyei.

Franz Viertler, a tesztrepüléseket végző mérnök, úgy véli, hogy az új technikával csökkenteni lehetne a helikopteres bevetések rizikófaktorát. A fő problémát általában az jelenti, amikor hirtelen romlanak el a látási viszonyok, például egy felhő, hó vagy por miatt, amiket induláskor vagy landoláskor felkavar a helikopter. Ezekben az esetekben sokat tud segíteni a módszer.

Azonban addig valószínűleg még sok időnek kell eltelnie, mire a pilóták napi szinten használják majd a szerkezetet. Az adatok rögzítését, kiértékelését és kivetítését először a kutatási helikopterrel is ki kell próbálni. Ebben az intézmény támogatására vannak utalva, de a kísérleteket nagy érdeklődés övezi.

 

 

Forrás: www.scinexx.de

 

Csulikné Bengery Zsófia

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Korszerű kiképző repülőgépeket és szimulátort adtak át Szolnokon.
A Wizz Air bemutatta új pilótafülke-szimulátorát
A különálló atomok viselkedése segíti a szupravezetőkben lejátszódó folyamatok megértését.
Már nyáron elindulhat a dróntaxi szolgáltatás.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?