Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

2017. 06. 20. - 20:31Hitetlen Tamás

Ez a cikk egy idealista naíva.

A cél dátum 2067-2117. A holdrajutás 1968(?) Marsra még csak szonda és robot jutott.

A Bioszféra 2 program megbukott. Voltak sikeresebb kísérletek, de kísérletek.

2017. 05. 23. - 09:12Anonymous

Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb

.. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm satisfied to find numerous helpful info here in the put

up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing.

. . . . .

Termoelektromos generátorral az alacsonyabb fogyasztásért

2010.12.06.
Akár tíz százalék is megspórolható a kipufogógázok hőjének felhasználásával

Az USA Energiaügyi Minisztériuma és az amerikai Nemzeti Tudományos Alapítvány három éves támogatási szerződés keretében 1,4 millió dollárral dotálja a Purdue Egyetem és a General Motors közös projektjét, melynek célja egy olyan rendszer kifejlesztése, amely a motorból eltávozó hőt felhasználva elektromos energiát képes előállítani. A kezdeményezés nem újszerű, számos gyártó és kutatóintézet kísérletezik hasonló eszköz kidolgozásával. Nem véletlenül: az üzemanyagból származó energia mintegy kétharmada megy veszendőbe, ami folyamatos újításra kényszeríti a szakembereket.

Gábor Dénes szabadalmának, a termoelektromos generátornak kipufogó rendszerbe építhető első purdue-i prototípusa jövő évre készülhet el – ezt a kipufogó katalizátor mögötti szakaszába fogják illeszteni, ahol a 700 °C körüli hőmérséklet hasznosításának paraméterei a gyakorlatban is tesztelésre és beállításra kerülhetnek.

termoelektromos_generator_purdue_labor

„Az első prototípussal 5 százalékkal szeretnénk csökkenteni a jármű üzemanyag fogyasztását, de a jövőbeni – magasabb hőmérséklet mellett is jól teljesítő – rendszerek akár tizedével is redukálhatják a felhasználandó hajtóanyag mennyiségét.” – mondja Xianfan Xu, a Purdue Egyetem professzora, aki egy évtizede működik együtt a GM-el a termoelektromos kutatások terén.

termoelektromossag

„Ha két különböző félvezetőből álló áramkörben a fémek érintkezési pontjai között hőmérsékletkülönbség keletkezik, az áramkörben feszültség jön létre.” – jellemzi a termoelektromos anyagok tulajdonságát Xu. „Az anyag a kiáramló gáz felőli oldalon forró, a másikon pedig hideg – az áram előállítás folyamatosságának biztosítása érdekében erre a differenciára mindig szükség van. A keletkező feszültség a fémek anyagi minőségétől és a hőmérsékletkülönbségtől függ.”

A General Motors kutatói skutteruditot, egy kobaltból, arzénből, nikkelből vagy vasból álló anyagot alkalmaznak munkájukhoz, melyet lantánnal, céziummal, neodímiummal és erbiummal ötvöznek a skutterudit hővezető képességének csökkentése érdekében.


Forrás: www.theengineer.co.uk

Varga Balázs

Cikk értékelése: 
Szerző: Varga Balázs

Hozzászólások

„Ha két különböző félvezetőből álló áramkörben a fémek érintkezési pontjai között hőmérsékletkülönbség keletkezik, az áramkörben feszültség jön létre.” – jellemzi a termoelektromos anyagok tulajdonságát.
A "félvezető" kifejezés használata a fenti mondatban félrevezető.
A Seebeck effektus fémekről-ötvözetekről, tehát elektromos vezetőkről szól.
A skutterudit ásvány, magas Seebeck együtthatóval rendelkezik.

A Szovjetunióban használatosak voltak Seebeck effektus alapján működő termoelektromos áramforrások. A hőforrás a világitást szolgáló petróleumlámpa szolgáltatta.
Nincs információm arról, hogy miből készültek.

En meg 1960 ban lattam ijen lampat. Egy darab 40W-os egot/110v-al es egy telepes Terta radiot hajtott a nagyapam eloszobajaban,hogy a keletkezett petroleum fustje ne menjen a szobaba. Ez azt jelentette hogy KB.700mA-t adott 110 v-nal es egy kulon tablan (textolit) +4.0 V-ot,a futoakumulator toltesere. A kozepen ego lang vilagitott meg a lepcsofeljaraton is.Sajnos az evek soran eltunt a lampa ugy hogy En is keresek egy ijet legalabb 25 eve, utangyartas celjabol.Sajnos nem talaltam meg Ukrajnaban sem (Nagyszoloson).Ha valaki tud ijenrol ha nem is mukodik irjon a kovetkezo E-mail cimre. Kiss_Vasile@Yahoo.de

Kend nagy faba vagta a fejszejet.....

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Az elektromos autók használóinak megfizethető infrastruktúrára van szükségük.
A Nottingham University egyetemén jelenleg építés alatt áll egy motorkerékpár szimulátor, amelynek alapja egy Triumph Daytona 675-ös motorbicikli.
A General Motors 100 ezer mérföldes vagy 8 éves garanciával csábítja a vevőket új elektromos autója, a Volt megvásárlására
Minden a tervek szerint halad, és nyolc hónapon belül legördül az első Mercedes-Benz próbaautó a kecskeméti üzem gyártószalagjáról - mondta Frank Klein, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója pénteken.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?

Építőmérnök állások

Környezetmérnök állások

Vegyészmérnök állások