Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2018. 01. 17. - 09:26GrahamNus

good mood all day =)
and how are you?

2017. 12. 22. - 17:33MashaAgomo

This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

2017. 07. 27. - 09:10KGabi

Mi is tudunk munkát adni: mérnököknek  Jooble 

Termoelektromos generátorral az alacsonyabb fogyasztásért

2010.12.06.
Akár tíz százalék is megspórolható a kipufogógázok hőjének felhasználásával

Az USA Energiaügyi Minisztériuma és az amerikai Nemzeti Tudományos Alapítvány három éves támogatási szerződés keretében 1,4 millió dollárral dotálja a Purdue Egyetem és a General Motors közös projektjét, melynek célja egy olyan rendszer kifejlesztése, amely a motorból eltávozó hőt felhasználva elektromos energiát képes előállítani. A kezdeményezés nem újszerű, számos gyártó és kutatóintézet kísérletezik hasonló eszköz kidolgozásával. Nem véletlenül: az üzemanyagból származó energia mintegy kétharmada megy veszendőbe, ami folyamatos újításra kényszeríti a szakembereket.

Gábor Dénes szabadalmának, a termoelektromos generátornak kipufogó rendszerbe építhető első purdue-i prototípusa jövő évre készülhet el – ezt a kipufogó katalizátor mögötti szakaszába fogják illeszteni, ahol a 700 °C körüli hőmérséklet hasznosításának paraméterei a gyakorlatban is tesztelésre és beállításra kerülhetnek.

termoelektromos_generator_purdue_labor

„Az első prototípussal 5 százalékkal szeretnénk csökkenteni a jármű üzemanyag fogyasztását, de a jövőbeni – magasabb hőmérséklet mellett is jól teljesítő – rendszerek akár tizedével is redukálhatják a felhasználandó hajtóanyag mennyiségét.” – mondja Xianfan Xu, a Purdue Egyetem professzora, aki egy évtizede működik együtt a GM-el a termoelektromos kutatások terén.

termoelektromossag

„Ha két különböző félvezetőből álló áramkörben a fémek érintkezési pontjai között hőmérsékletkülönbség keletkezik, az áramkörben feszültség jön létre.” – jellemzi a termoelektromos anyagok tulajdonságát Xu. „Az anyag a kiáramló gáz felőli oldalon forró, a másikon pedig hideg – az áram előállítás folyamatosságának biztosítása érdekében erre a differenciára mindig szükség van. A keletkező feszültség a fémek anyagi minőségétől és a hőmérsékletkülönbségtől függ.”

A General Motors kutatói skutteruditot, egy kobaltból, arzénből, nikkelből vagy vasból álló anyagot alkalmaznak munkájukhoz, melyet lantánnal, céziummal, neodímiummal és erbiummal ötvöznek a skutterudit hővezető képességének csökkentése érdekében.


Forrás: www.theengineer.co.uk

Varga Balázs

Cikk értékelése: 
Szerző: Varga Balázs

Hozzászólások

„Ha két különböző félvezetőből álló áramkörben a fémek érintkezési pontjai között hőmérsékletkülönbség keletkezik, az áramkörben feszültség jön létre.” – jellemzi a termoelektromos anyagok tulajdonságát.
A "félvezető" kifejezés használata a fenti mondatban félrevezető.
A Seebeck effektus fémekről-ötvözetekről, tehát elektromos vezetőkről szól.
A skutterudit ásvány, magas Seebeck együtthatóval rendelkezik.

A Szovjetunióban használatosak voltak Seebeck effektus alapján működő termoelektromos áramforrások. A hőforrás a világitást szolgáló petróleumlámpa szolgáltatta.
Nincs információm arról, hogy miből készültek.

En meg 1960 ban lattam ijen lampat. Egy darab 40W-os egot/110v-al es egy telepes Terta radiot hajtott a nagyapam eloszobajaban,hogy a keletkezett petroleum fustje ne menjen a szobaba. Ez azt jelentette hogy KB.700mA-t adott 110 v-nal es egy kulon tablan (textolit) +4.0 V-ot,a futoakumulator toltesere. A kozepen ego lang vilagitott meg a lepcsofeljaraton is.Sajnos az evek soran eltunt a lampa ugy hogy En is keresek egy ijet legalabb 25 eve, utangyartas celjabol.Sajnos nem talaltam meg Ukrajnaban sem (Nagyszoloson).Ha valaki tud ijenrol ha nem is mukodik irjon a kovetkezo E-mail cimre. Kiss_Vasile@Yahoo.de

Kend nagy faba vagta a fejszejet.....

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

A benzines autók összehasonlítása a hibrid és az elektromos technikával. Végre számokkal!
A motorkerékpáros szárazföldi sebességi rekordot (605.697 km/h, 2010) valószínűleg egy kétkerekes sugárhajtómű fogja megdönteni.
Az elektromos autók használóinak megfizethető infrastruktúrára van szükségük.
A Nottingham University egyetemén jelenleg építés alatt áll egy motorkerékpár szimulátor, amelynek alapja egy Triumph Daytona 675-ös motorbicikli.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?