Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2016. 06. 23. - 06:17Bereczk János

Nem sok  amit erről az ujdonságról tudhatunk, két dolog foglalkoztat. Az egyik a súlycsökkentés, a másik a nyomás /energia/, csökkentése.

2016. 06. 22. - 07:20Bereczk János

Már több ízben emlegettem az excentrikus főtengelyt, de megszüntethető-e? Alternáló mozgás nélkül, lehet-e motor? Vagy megoldható-e másképp? Lehet-e rosszabb a jobb?

2016. 06. 21. - 17:16Bereczk János

Mivel én mások tapasztalatait, vagy tudását próbálom elhitetni önmagammal, most a feleségemre kell, hogy hallgassak. Bejelentette, a szülés 9 hónap után következik be, így  váratlanul még két hónap haladékot kaptam.

Új technológia a hidrogéntárolásra

2011.02.08.
Nanogyöngyök szobahőmérsékleten nagy sűrűségben tárolhatják a hidrogént

A hidrogén meghajtású autók fejlesztőinek egyik legnagyobb problémája valahogy így hangzik: hogyan vigyünk magunkkal annyi üzemanyagot, hogy két töltés között még elegendő távolságra is el lehessen jutni. Egyik megoldás, hogy szobahőmérsékleten, gáz formában, viszont rendkívül nagy nyomáson (200 bar felett) tároljuk a hidrogént. Egy másik lehetséges út a hidrogén cseppfolyósítása, amelyhez a gázt az abszolút nulla fok közelébe (-253 Celsius fok) kell lehűteni.

Könnyen belátható, hogy egyik megoldás műszaki megvalósítása sem egyszerű, a költségekről nem is beszélve. Ezért napjainkban a kutatók a hidrogén szilárd formában történő tárolása felé indultak. A hidrogén alkáli fémekkel és alkáliföldfémekkel alkotott vegyületei az ionos (sószerű) hidridek, amelyek jellemzően kristályos anyagok. Léteznek még ún. komplex hidridek, amelyeket a legreményteljesebb hidrogéntárolóként emlegetnek.

Azonban ezzel a tárolási formával is akadnak gondok. A hidrogént melegítéssel nyerik ki az anyagból, de sokszor órákba telik, míg elegendő mennyiségű üzemanyag felszabadul. Különösen a komplex hidridekre jellemző, amelyek kibocsátási-elnyelési kinetikája megfelelő lenne, hogy kémiailag és termikusan instabilak: gyorsan bomlanak levegőn és gyúlékonyak.

Az oxfordi Rutherford Appleton Laboratóriumban és a London Nanotechnológia Központban ötévnyi kutatómunka során fejlesztették ki azt a technológiát, ami orvosság lehet a hidridek problémáira.  Sikerült őket az elektrospinning-nek (elektromos szövés) nevezett technikával nanoméretű polimerszálakhoz kapcsolni. Ebben a formában a hidridek biztonságosabbak, hosszabb az élettartamuk és a hidrogén szinte azonnal felszabadul belőlük melegítés hatására.

A kutatást vezető Stephen Bennington professzor így foglalta össze a módszer lényegét: „Belerakjuk a polimert és a hidridet egy oldatba, nagy elektromos mezőt kapcsolunk rá és nanoszálak keletkeznek”. A kutatók véleménye szerint a folyamat jól skálázható.

A nanoszálak után gyorsan a nanogyöngyök előállítása felé fordult a csapat figyelme. A gyöngyöknek az a nagy előnyük, hogy folyadékhoz hasonlóan lehet őket önteni, pumpálni. Vagyis ideális lenne egy üzemanyagtöltő alkalmazáshoz.

„Az ötlet az lenne, hogy két töltőcsonk van a kúton. Amikor elmegyünk tankolni, az egyik friss hidridekkel töltött nanogyöngyöket pumpál a kocsiba, míg a másik kiszívja az elhasznált anyagot, amelyet el lehet küldeni újrahasznosításra.” - mondta Bennington.

dupla_toltocsonk

Dupla töltőcsonk: az egyik tölt a másik szív

Forrás: www.theengineer.co.uk

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.

Kapcsolódó cikkek

A kutatók megették reggelire az autók intelligens központi zárát és gyújtásrendszerét
A benzines autók összehasonlítása a hibrid és az elektromos technikával. Végre számokkal!
A motorkerékpáros szárazföldi sebességi rekordot (605.697 km/h, 2010) valószínűleg egy kétkerekes sugárhajtómű fogja megdönteni.
Az elektromos autók használóinak megfizethető infrastruktúrára van szükségük.

Friss hírek

Az új technológiával a szennyvízben oldott foszfor kristályos műtrágyává alakítható át