Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

09/06/2014 - 11:37fatter2323

hali

09/03/2014 - 13:16Zoli

Üdvözletem!

"mely sok mobil processzor konstrukciót engedélyez"

_
08/12/2014 - 10:38VA

Döbbenetes! Hajrá!

Új technológia a hidrogéntárolásra

2011.02.08.
Nanogyöngyök szobahőmérsékleten nagy sűrűségben tárolhatják a hidrogént

A hidrogén meghajtású autók fejlesztőinek egyik legnagyobb problémája valahogy így hangzik: hogyan vigyünk magunkkal annyi üzemanyagot, hogy két töltés között még elegendő távolságra is el lehessen jutni. Egyik megoldás, hogy szobahőmérsékleten, gáz formában, viszont rendkívül nagy nyomáson (200 bar felett) tároljuk a hidrogént. Egy másik lehetséges út a hidrogén cseppfolyósítása, amelyhez a gázt az abszolút nulla fok közelébe (-253 Celsius fok) kell lehűteni.

Könnyen belátható, hogy egyik megoldás műszaki megvalósítása sem egyszerű, a költségekről nem is beszélve. Ezért napjainkban a kutatók a hidrogén szilárd formában történő tárolása felé indultak. A hidrogén alkáli fémekkel és alkáliföldfémekkel alkotott vegyületei az ionos (sószerű) hidridek, amelyek jellemzően kristályos anyagok. Léteznek még ún. komplex hidridek, amelyeket a legreményteljesebb hidrogéntárolóként emlegetnek.

Azonban ezzel a tárolási formával is akadnak gondok. A hidrogént melegítéssel nyerik ki az anyagból, de sokszor órákba telik, míg elegendő mennyiségű üzemanyag felszabadul. Különösen a komplex hidridekre jellemző, amelyek kibocsátási-elnyelési kinetikája megfelelő lenne, hogy kémiailag és termikusan instabilak: gyorsan bomlanak levegőn és gyúlékonyak.

Az oxfordi Rutherford Appleton Laboratóriumban és a London Nanotechnológia Központban ötévnyi kutatómunka során fejlesztették ki azt a technológiát, ami orvosság lehet a hidridek problémáira.  Sikerült őket az elektrospinning-nek (elektromos szövés) nevezett technikával nanoméretű polimerszálakhoz kapcsolni. Ebben a formában a hidridek biztonságosabbak, hosszabb az élettartamuk és a hidrogén szinte azonnal felszabadul belőlük melegítés hatására.

A kutatást vezető Stephen Bennington professzor így foglalta össze a módszer lényegét: „Belerakjuk a polimert és a hidridet egy oldatba, nagy elektromos mezőt kapcsolunk rá és nanoszálak keletkeznek”. A kutatók véleménye szerint a folyamat jól skálázható.

A nanoszálak után gyorsan a nanogyöngyök előállítása felé fordult a csapat figyelme. A gyöngyöknek az a nagy előnyük, hogy folyadékhoz hasonlóan lehet őket önteni, pumpálni. Vagyis ideális lenne egy üzemanyagtöltő alkalmazáshoz.

„Az ötlet az lenne, hogy két töltőcsonk van a kúton. Amikor elmegyünk tankolni, az egyik friss hidridekkel töltött nanogyöngyöket pumpál a kocsiba, míg a másik kiszívja az elhasznált anyagot, amelyet el lehet küldeni újrahasznosításra.” - mondta Bennington.

dupla_toltocsonk

Dupla töltőcsonk: az egyik tölt a másik szív

Forrás: www.theengineer.co.uk

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Kapcsolódó cikkek

Új szimulációs szoftver felgyorsíthatja a fejlesztéseket
Egy kis F-1 a hétköznapokba.
Az új, alternatív megközelítésben sűrített levegőre vagy lendkerékre cserélik az akkumulátort.
A Toyotának fejlesztett koncepcióban az autók oldalsó ablakai interaktív képernyőkké változnának. (+videó)

Friss hírek

Összesen mintegy 350 millió forintos beruházással teljesen automata áruáramlási rendszert épít ki budapesti üzemében a Rondo Hullámkartongyártó Kft.