Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 02. 22. - 13:12Majjomkácska

Eltelt 7 év, és semmi sem lett a projektből. 

2017. 01. 25. - 14:54Ainu

Ide rosszul került, az eredeti szöveg (amit valamiért sosem linkelnek itt pontosan) szerint "extremely low temperature of about 1 degree above absolute zero". Magyarul fordítási hiba. (Ilyenek, sajnos, gyakrabban előfordulnak itt.)

2017. 01. 25. - 10:52Tylla

Most tényleg az van leírva a cikkbe amit olvastam:

"lehűtik az antiprotonokat az abszolút nulla alá egy fokkal"

Én emlékszem rosszul tanulmányaimra és/vagy ez valamilyen új tudományos áttörés eredménye? :)

Ultra-hatékony benzinmotor

2010.05.31.
Nem kímélték, így is beérte 3,7 literrel 100 kilométeren az új befecskendező rendszerrel ellátott tesztautó

A kaliforniai Transonic Combustion vállalat által fejlesztett új befecskendező rendszer több mint 50 százalékkal növelheti a benzines erőforrások hatékonyságát. A rendszerrel ellátott tesztautó 64 mérföldet (~103 km) tett meg egy gallon üzemanyaggal (~3,7l/100km), autópálya tempóban. Ez jóval kedvezőbb, mint a költséges hibrid megoldások által felmutatott értékek – a Toyota Prius például azonos feltételek mellett 77 km megtételére képes.

A megoldás az üzemanyag égéstérbe fecskendezése előtti melegítésében és nyomás alá helyezésében rejlik. „A benzin így szuperkritikus állapotba kerül, ami nagyon gyors és tiszta égést eredményez, ezáltal lényegesen csökken a felhasznált üzemanyag mennyisége, illetve a károsanyag kibocsátás. A benzint ugyanakkor katalizáló anyaggal is kezeljük, ami úgyszólván aktiválja, részben oxidálja azt, a minél jobb égés érdekében.” – mondja Mike Rocke, a Transonic üzleti fejlesztésekért felelős vezetője.

energiamerleg_auto

Ez a technológia csak az egyike annak a számos kezdeményezésnek, melyek - a bekerülési költségek súlyozott figyelembevétele mellett - a meglévő erőforrások hatékonyságának növelését célozzák. „A belső égésű motorok reneszánszukat élik” – állítja William Green, a Massachusettsi Műszaki Egyetem vegyészmérnök professzora. „Turbófeltöltővel látnak el egyre kisebb lökettérfogatú erőforrásokat, tökéletesítik a szelepvezérlést, fejlesztik a közvetlen befecskendezéses technológiákat. Számos vállalati és egyetemi kutatás célozza jelenleg a különböző típusú, nem hagyományos közvetlen befecskendezéses motorok fejlesztését is és egyes kutatócsoportok igen ígéretes eredményekről számoltak be. De a Transonic ötlete kiemelkedik az injektálás fejlesztésének területén.” 

Ha a vártnak megfelelően működik a Transonic találmánya, az jóval kedvezőbb üzemanyag fogyasztási eredményekkel villoghat majd, mint a többi futó fejlesztés, melyek maximum 20 százalékos hatékonyság növekedést képesek produkálni. Rocke szerint befecskendező rendszerük ára a ma kapható injektorok értékétől nem fog érdemben eltérni.

Az újdonság két területen különbözik igazán a hagyományos direkt befecskendezéstől: szuperkritikus – bármilyen anyag egy kritikus nyomás és hőmérséklet felett (jelen esetben benzin) – folyadékot használ és nincs szüksége szikrára az üzemanyag gyújtásához. A szuperkritikus folyadék a hengerbe juttatva rendkívül gyorsan keveredik a levegővel. Amikor az üzemanyag befecskendezésre kerül, a forróság és a nyomás önmagában elegendő ahhoz, hogy szikra nélkül is meggyulladjon (hasonlóképpen, ahogy a diesel motoroknál történik), ami egyben gyors és egyenletes égést is eredményez. A gyulladást a dugattyú optimális helyzetének eléréséhez kell igazítani, így a lehető legtöbb energia alakítható át mechanikai mozgássá anélkül, hogy energia veszett volna el az égéstér/henger falának felmelegítésével, ahogyan az a hagyományos technológiáknál történik. A Transonic a lehető leghatékonyabb működés érdekében saját vezérlőszoftvert is fejlesztett, ami a motor terhelésétől függően szabályozza a befecskendezést.

ultra_hatekony_befecskendezes

A rendszerrel csökkenthető a fojtószelep veszteség is. Az elterjedt technológiák java részénél a levegő betáplálása részlegesen zárt folyamat. A Transonic rendszere nyitott levegő betáplálással működik, ezzel „szegény keveréket” - az eddig lehetségesnél üzemanyagban szegényebb keveréket - képez az égéstérben, ami a megfelelő égéshez kevesebb üzemanyag felhasználását teszi lehetővé. Folyamatosan 50 mérföld/h-s (80 km/h) sebességgel haladva a tesztautó 98 mérföldet tett meg (157 km) 1 gallon (3,7 l) benzinnel. Ez durván 2,36 l benzin 100 kilométeren, pedig az autó főbb technikai paraméterei nem térnek el érdemben a Priusétól. „A kulcskérdés az, hogy a magas nyomás és hőmérséklet milyen hatást gyakorol majd hosszútávon a motorra” – mondja Rocke.

Fejlesztését a Transonic saját erőforrásán mutatta be, de közleménye szerint három autógyártóval együttműködve is folytat kutatást. Szabadalmukat – melynek tesztelését dízel, biodízel és etanollal hajtott motorokon is végzik - önállóan tervezik gyártósorra bocsátani, az első üzemet pedig 2013-ra adnák át. A szériagyártású autók piacára 2014-től vezetnék be a technológiát. A projektet a világ két, talán legnagyobb kockázati tőke befektetője – a Venrock és a Khosla Ventures – támogatja.
  

Forrás: www.technologyreview.com

Varga Balázs

Cikk értékelése: 
Szerző: Varga Balázs

Hozzászólások

Ez szép és jó hír, de szerintem a gépjárművek területén inkább a tisztán elektromos meghajtásra kellene fókuszálni. Az az egyetlen, környezeti szempontból lehetséges alternatíva, melynek már ma is komoly alapja van.
Az alkohol és a hidrogén szintén relatíve környezetbarát megoldások, de egyrészt ma még kevésbé terjedtek el, mint az elektromos autók, másrészt ezekhez külön ellátórendszer kiépítése is szükséges lenne. Ma nagyjából mindenhol kiépített a víz, az áram és a benzin ellátására szolgáló hálózat. A víz nem alkalmas járművek hajtására, a benzin ökológiai szempontból nem életképes, így maradt az áram.
Erre már most is vannak életképes sorozatgyártott modellek (Tesla Roadster, Tesla S modell, Aptera, Chevrolet Volt, stb).
Szerintem ezt az irányt kellene továbbfejleszteni, a benzines technológiát pedig elfelejteni, ahelyett, hogy tovább sminkelgetnék.

Már ne haragudj, de miért környezetbarát az elektromos hajtás? Azért mert nem látsz kipufogógázt az autó hátulján?
Ha a betáplált elektromos energiát pl. egy szénerőműben állítják elő, akkor lényegesen környezetszennyezőbb az elektromos autó.

Bizony. A rengeteg akkumulátor előállítása okozta környezetterhelésről nem is beszélve!

Szerintem figyelembe kellene azt is venni mire a kőolajból benzin lesz az autóban, és akkor mindjárt a szénerőmű javára fordul a mérleg, ami mellesleg ma már egyre kevésbé jellemző a villamosenergia termelésben.
Valahol pedig igenis el kellene már kezdeni a függetlenedést a fosszilis energiahordozóktól.

Azt sem ertem hogy az alkoholos hajtast miert is zartad ki?
Jelenlegi technikat atalakitani alkoholosra egyszeru, alkoholt termelni akar biomasszabol bakteriumokkal, szinten nem kellen hogy problema legyen a jovoben.

A mikrobiológia tökéletesedésével az erjesztés hatékonyabbá vált ugyan, de a gond még mindig a lepárlás. Energia kell hozzá. Ha a napon felmelegedne egy fekete tartály kb. 80 C-fokra, talán az sem lenne gond. Hordoz-e több energiát az alkohol, mint amennyit a lepárlásba befektetünk?

Alkoholt konnyebb venni az utcan, mint aramot :-) Legalabb a piros lampaknal keregetoknek is lenne valami haszna. Egy szazasert belehel a tankba es mehetsz is tovabb.

Az alkohol nem csupán energianyelő, de óriási földterületek pusztulásáért felelős már ma is az energiafüvek és ipariszesz-növények termesztése. Úgy kell elképzelni, hogy a fél méter vastagon élettel telt erdei talaj felső rétege oxigént igénylő (aerob) életformákkal van tele, de 20 cm-nél mélyebben már oxigént nem igénylő, levegőn elpusztuló baktériumok élnek benne. Az első mélyszántással elpusztul az erdei talaj élővilágának majdnem egésze. Így jön létre a többlet szántóföld. Emlékeztetek, hogy Brazília a legnagyobb és legnövekvőbb ipari szesz előállító. Kitermelik a fát az őserdőből, azt az EU eltüzeli erőműben, aztán kiirtják a talaj élővilágát, és szesznövényt vetnek bele, amit a kipusztított talajban lévő tápanyag kiszívása után már olaj segítségével előállított műtrágyával etetnek. A műtrágya előállításához sok olaj kell, nem kevesebb, mint az energianövény által visszaadott mennyiség. A másik, hogy a termőföldből már annyit foglalnak az energianövények, hogy élelemtermelési gondokat okoz. A vége az, hogy az EU évente többször veszi fel a témát, hogy betiltanák az energianövényre alapuló energiatermelést.

A szántás az elsivatagodás, az erózió első lépése, a tarvágás a másik rémtett az élővilággal szemben. Bolygónkon az éhség megoldható lenne családtervezéssel. De hogyan oldjátok meg a nyomelemek visszajuttatását a talajba? A foszfátkészletek hamarosan kimerülnek. Nem lesz elég szerves trágya sem, mert ha már megerjesztették, hogy biogázt csináljanak belőle, akkor ezzel több CO2-t juttatnak a légkörbe, mintha fosszilis energiát használnának. A metánhidrát készletek kiaknázása az óceánokat is galyra vágja. VAN energia és NINCS energia-válság! De ha megkérdeztek egy fizikust, hogyan működnek az atomok, nem tud választ adni. Miért? Mert nem olvasnak, se szakirodalmat, sem pedig az ingyen letölthető információt. Olvassátok el a blacklightpower.com címről a CIHT technológiáról szóló kevéske infót. 1 kg fajlagos tömegű és 1 liter fajlagos térfogatú áramtermelő celláról számol be. Költsége 25 Dollár és 1000 elektromos Watt teljesítményt ad! Akármit csinálnak a szutykosok, ennél jobbat soha nem fog senki kitalálni. Ha most jön egy ostoba, aki akárhány olimpiai aranyérmet nyert és akármilyen politikai hátszéllel papol majd holmi energia-válságról, röhögjétek ki! Ideje lenne tehát felhagyni az égetéssel, mert ezzel sivataggá változtatjátok a Földet! VAN ALTERNATIVA ! Mindig is volt, csak az emberek nem látják a fától az erdőt.

Az elektromos autóról röviden pár gondolat:
- a teljes energiafelhasználása 80%-ban a gyártása fordítódik. (belsőégésűeknél 20-30%)
- a fogyasztói ára 5-10x mint a hagyományos
- töltése nehézkes, kiforratlan, nem megoldott ahhoz, hogy tömegesen használjuk. ha villámgyorsan töltenénk fel, mennyi lenne? 30 perc? mennyi időbe telik most 2? 3 perc?
DE, vannak ennél sokkal kényelmetlenebb kérdések is ezzel kapcsolatban...
jelenleg, 1 milliárd kisautó rója a földünk úthálózatát. pont. mi legyen? zúzdába az összessel? alakítsuk elektromossá? jó ötlet. ki mérte fel, hogy mennyi nyersanyaga van a földünknek ahhoz, hogy ilyen gigászi mennyiségű akkumulátor alapanyagát kinyerhessük? van annyi? és ha igen, mit csinálunk az elhasznált aksikkal? több milliárd darabról beszélünk! hova rakjuk? brutális pusztítást végeznénk velük, biztos, hogy térdre rogyna az ökoszisztéma.
- a teherhajók, repülőgépeket meg sem említem, utóbbiakról legyen elég, két gondolat , jelenleg 4000 repcsi bóklászik a levegőben. 1 sugárhajtómű fogyasztása 20-25 LITER/SEC. miről beszélünk? a sors fintora, hogy amíg csámcsogunk az autós káros anyag témán, addig továbbra sincs megoldás arra az esetre ha elfogy a kerozin, mi több a teherhajóinkat is a sarokba köthetjük... ezek senkit nem érdekelnek? na, summázva a dolgot az elektromos autó globálisan valószínűleg -remélhetőleg- kivitelezhetetlen.

Erőltetik ezt a régi, belső égésű kőolajszármazék üzemanyagon alapuló motoros gépjárműhajtást, mindig csak egy kis lépést téve. Alapvető változtatásokra volna szükség. De nem, mert az olajtársaságok, és a kormányok adóbevételei fontosabbak mindennél. A jelenlegi adórendszer miatt se érdemes forradalmian új változtatásokat kitalálni, mert mindegy mivel megy az az autó, úgyis agyon fogják adóztatni azt is. Ha mákoskaláccsal menne az autóm akkor, azért megbüntetnének, vagy agyon adóztatnák a mákot. Az étolaj ára is azért ment fel, mert üzemanyagnak is alkalmas, és akkor már tegyük rá a rengeteg adót arra is. nehogy má a pógár olcsón megússza, hogy munkába járjon, vagy mobilizálja magát, merthogy a munka nem jön házhoz.
E kéne má dönteni a T. politikusainknak - a történelemtanároknak, a jogászoknak, a bölcsészeknek, a politológusoknak, a kommunkációs menedzsereknek, stb sáskahadnak, hogy miből akarják fellendíteni a gazdaságot? IMF hitelből? Spekulációból?

És alakul a benzines common rail :D Hogy utána mi lesz a következő azt én speciel kiváncsian várom

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Minden a tervek szerint halad, és nyolc hónapon belül legördül az első Mercedes-Benz próbaautó a kecskeméti üzem gyártószalagjáról - mondta Frank Klein, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója pénteken.
A benzines autók összehasonlítása a hibrid és az elektromos technikával. Végre számokkal!
A motorkerékpáros szárazföldi sebességi rekordot (605.697 km/h, 2010) valószínűleg egy kétkerekes sugárhajtómű fogja megdönteni.
Az elektromos autók használóinak megfizethető infrastruktúrára van szükségük.

Friss hírek

Egy új szoftver segítségével a kiterjesztett valóság fotorealisztikussá tehető