Kövess minket!

NewsletterGoogle+RSS
Feliratkozom a heti hírlevélre

Utolsó hozzászólások

2017. 02. 22. - 13:12Majjomkácska

Eltelt 7 év, és semmi sem lett a projektből. 

2017. 01. 25. - 14:54Ainu

Ide rosszul került, az eredeti szöveg (amit valamiért sosem linkelnek itt pontosan) szerint "extremely low temperature of about 1 degree above absolute zero". Magyarul fordítási hiba. (Ilyenek, sajnos, gyakrabban előfordulnak itt.)

2017. 01. 25. - 10:52Tylla

Most tényleg az van leírva a cikkbe amit olvastam:

"lehűtik az antiprotonokat az abszolút nulla alá egy fokkal"

Én emlékszem rosszul tanulmányaimra és/vagy ez valamilyen új tudományos áttörés eredménye? :)

Vita az első motoros repülés körül

2017.02.14.
Gustav Weißkopf repülőjének vizsgálata újabb bizonyítékkal szolgál.

Heves vita tárgyát képezi a történelem első motorizált repülése. A német repülési úttörő Gustav Weißkopf érdeme vagy inkább a Wright fivérekhez társítható? Weißkopf propellerjének, motorjának és szárnykonstrukciójának vizsgálata azt mutatja, hogy első repülőgépének nem volt elegendő tolóereje a felszálláshoz. Vajon hazudtak a korabeli sajtójelentések? A vita az első motoros repülésről megosztja a repüléssel foglalkozó történészeket.

 

Gustav Weißkopf első motorizált repülőgépének modellje (© Deutsches Museum/Hochschule Coburg)

Otto Lilienthal siklórepülésével az emberiség első alkalommal hódította meg a légteret. Nem sokkal később Lilienthal sikere további repülőgépek fejlesztésére ösztönözte a repülés pionírjait. Az Atlanti-óceán mindkét felén megindult a verseny az első motorizált repülés iránt.

Wright fivérek: fotók az első repülésről

Amerikában Wilbur és Orville Wright testvérek kifejlesztettek egy olyan légcsavaros kétfedelű repülőgépet, mellyel 1903. December 17-én 10 óra 35 perckor Orville Wright első alkalommal felszállt és 12 másodpercig a levegőben tartózkodott. A szemtanúk és fényképek által dokumentált repülés az Észak Karolinai Kitty Hawk-ban az első motoros repülésként vonult be a történelembe – legalábbis a többség megítélése szerint.

Akadnak azonban repülés történészek, akik más véleményen vannak. A Wright fivérekkel nagyjából azonos időben, az USA-ba emigrált német származású mérnök, Gustav Weißkopf hasonló motoros meghajtáson dolgozott. 1901. Augusztus 14-én hajtotta végre repülését - 2 évvel Orville Wright repülése előtt. Repülő szerkezete nagyban hasonlított Lilienthal siklórepülőjéhez, azonban gépét két propeller hajtotta meg.

 

Fotó Orville Wright első repüléséről 1903. December 17-én a Kitty Hawk strandon (©US Library of Congress)

Weißkopf: hírlapi beszámoló, mint bizonyíték

Weißkopf első repülésére hosszú ideig mindössze a korabeli helyi lap beszámolója és szemtanúk vallomása szolgált bizonyítékként – olyanoké, akiket 30 évvel később kérdeztek meg. Ebből az okból kifolyólag vonta kétségbe sok szakértő Weißkopf első repülését. Továbbá a repülési úttörő a Wright fivérekkel ellentétben repülő szerkezetét és kísérleteit alig dokumentálta, illetve ellentmondásos nyilatkozatokat adott sikeréről.

2014-ben John Brown a Smithsonian Nemzetközi Repülési és Űrhajózási Múzeum repülési történésze két további korabeli cikket talált egy másik helyi újságban. A kutatások adatai alapján 1901 végére világszerte mindösszesen 274 újságcikk jelent meg Weißkopf első motoros repüléséről. Fénykép alapú bizonyíték azonban nem létezik.

1998-ban ugyan sikerült Weißkopf gépének másolatát a levegőbe emelni, azonban ennek az állítólagos bizonyítéknak van egy bökkenője: a motorról alig maradt fent információ, ezért a másolat egy modern motort és másfajta légcsavart tartalmazott. A szakértők véleménye szerint a meglévő bizonyítékok alapján kevés érv szól a mellett, hogy 1901-ben valóban repült Weißkopf motorizált repülőgépe.

Tolóerő és propeller teszt alatt

Azóta a vita még tovább erősödött és megosztja a Washington-i Nemzetközi Repülési és Űrhajózási Múzeum szakértőit. Annak érdekében, hogy több információ álljon rendelkezésre, a német Múzeum és a Coburg Műszaki Egyetem szakértői még egyszer részletesen megvizsgálták Weißkopf repülő szerkezetét.

1901-es sajtójelentések adatai és egy Weißkopf eredeti repülőgépéhez hű légcsavar másolat alapján Philipp Epple és Peter Hanickel kiszámolták a motor és légcsavar teljesítményét. Mindebből meghatározták, hogy elegendő felhajtóerőt biztosított-e a felszálláshoz az adott légcsavar 650 és 750 közötti körülfordulása percenként.

 

Áramlástani szimuláció Weißkopf első gépének légcsavarjáról (©Hochschule Coburg)

„Repülésre alkalmatlan”

Az eredmény: Weißkopf propellere nem biztosította a szükséges tolóerőt ahhoz, hogy a gépe a magasba emelkedjen. „A számok fizikailag instabilak”, magyarázza Epple. Mindezt áramlástani szimulációval is bizonyították. A számítás azt is eredményezte, hogy Weißkopf konstrukciója ezzel a propellerrel repülésre alkalmatlan volt.

Az aerodinamikai vizsgálat hasonló eredményekre jutott. Weißkopf repülőgépének szárnyai Otto Lilienthal siklójára vezethetők vissza. Ezzel ellentétben Weißkopf lemondott arról, hogy szárnyait kereszttartókkal erősítse meg. A szakértők szerint végeredményképp induláskor a szárnyaknak össze kellett hajolniuk, ezzel rontva az aerodinamikán.

Az eredmények technikai oldalról cáfolják Gustav Weißkopf első motoros repülését. Ennek ellenére az, hogy valamilyen módon mégis csak sikerülhetett neki a repülés és a sajtó mindezt hogyan kommunikálta, továbbra is kérdés marad. Teljesítménye azonban repülési úttörőként vitathatatlan. „A légi közlekedés előbbre jutásában nagyban közreműködött”, nyilatkozza Epple.

 

 

Forrás: www.scinexx.de

 

 

Virág Dávid

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Otto Lilienthal siklórepülőjének rekonstrukciója segíthet tisztázni a repülés úttörőjének halálát.
A repülőt csak üzemanyagcellák és akkumulátorok hajtják meg.
Sikerült megvalósítani a csapkodó-szárnyas repülést. (+videó)
A régi vízvezeték hálózatokban az ivóvíznek akár a negyede is elszivároghat. Brit kutatók egy új módszert fejlesztettek ki a hibák felkutatására.

Friss hírek

Fluoreszcens mérés segít megállapítani a bitumen öregedésével járó változásokat.